És un projecte impulsat per la Generalitat de Catalunya durant el curs 2009-10 que consisteix en 1 ordinador per cada alumne.
L'alumnat comptarà amb un ordinador portàtil.
Els ordinadors són propietat personal de l'alumnat. L'alumnat és el responsable del seu bon ús i manteniment.
Aquests ordinadors duen un programari de monitoratge que permet la seva localització i control. És també bona mesura de precaució anotar els números de sèrie, nom del PC i sobretot les dues adreces MAC dels portàtils. Això pot facilitar les gestions posteriors en cas de furt.
El projecte és el resultat de la convergència de tres vectors:
- La potència del format digital que és el que ens porta el “vent de la història”; format digital vol dir reduccions de preu, augment de funcionalitat, més facilitat d'accés, possibilitat de personalització, etc.
- Baixos preus dels PCs portàtils: una finestra al món en el qual els nostres alumnes hauran de trobar el seu camí, que s’obre per un preu molt inferior al que aquest nois i noies gasten avui en telefonia mòbil.
- Els llibres de text en format digital ja estan disponibles i a preus per alumne molt competitius. Això permet plantejar que els llibres de text, com a tals, siguin gratuïts per als alumnes (el cost de les llicències és a càrrec del Departament).
Plantejament
- La combinació ordinador+llibre de text digital ja és equivalent en preu als llibres de text en paper
- L’ordinador no és només un recipient de continguts, com ho són els llibres de text, sinó una eina de treball i una finestra oberta a recursos il·limitats
- La pissarra interactiva com a eina per al professor millora la seva capacitat de guanyar l’atenció i de transmetre informació
- El llibre de text digital, en el format dels disponibles comercialment, no representa cap discontinuïtat amb respecte a la metodologia utilitzada avui per la majoria dels docents i alhora proporciona moltes eines per innovar
- La transició cap al model digital no ha representat fins ara especials problemes
Dades sobre utilització a desembre de 2009: 55 centres a Catalunya, 17 a la resta d’Espanya – 9.300 alumnes a Catalunya, 2.300 a la resta d’Espanya - Es pot pensar per tant en un objectiu de gratuïtat dels llibres de text per la via de la utilització dels llibres en format digital i el que se’n diu model 1:1 (1 alumne – 1 ordinador)
- Es fa un desplegament exploratori en el curs 2009-2010 amb el desplegament normal a partir del curs 2010-2011
Procediment de compra i cofinançament dels ordinadors portàtils
Els equips són cofinançats de forma que cada família en comprar l’ordinador paga la meitat del seu cost, és a dir, 150 € i que els altres 150 € els aportarà el Departament d’Educació.
El Consell Escolar haurà de decidir el canal de distribució i la marca dels ordinadors portàtils.
Haureu de tenir present els detalls del funcionament dels canals de distribució.
Pot haver-hi diferències en la seva manera de procedir: comades telefòniques o presencials en una botiga d’informàtica, lliurament col·lectiu dels ordinadors al centre o recollida personalitzada per part de les famílies, etc.
El centre disposarà d'ordinadors de reserva per prestar a l'alumnat en cas de necessitat. El centre comprarà aquests ordinadors i els del personal docent. El Departament pagarà la totalitat d’aquests ordinadors.
- Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball dels alumnes
- Proporcionar la gratuïtat del llibre de text a Catalunya basada en la utilització del format digital i el model 1:1 (1 alumne – 1 ordinador)
- Subministrar la base per a l’educació dels alumnes en la “vida en un món connectat”
- Situar Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació
BIBLIOGRAFIA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada